Onnistu missä tahansa uudenvuodenlupauksessa!

Onnistu missä tahansa uudenvuodenlupauksessa!

Vuosi on vaihtumassa. Monille tämä tarkoittaa uusi vuosi, uusi minä -tyyppisiä suunnitelmia ja uudenvuodenlupauksia. Ennen kuin teet lupauksia tämän vuodenvaihteen kunniaksi, pysähdypä hetkeksi miettimään aiempia uudenvuodenlupauksiasi. Miten niiden kanssa kävi? Onnistuitko pääsemään tavotteeseesi? Jos onnistuit niin loistavaa! Silloin osasit tehdä osuvan ja itsellesi oikeasti tarpeellisen lupauksen. Vai kävikö niin, että helmikuuhun mennessä lupaus oli lähinnä ärsyttävä rasite, ja unohtui pian sen jälkeen? Tätä sattuu useasti, erityisesti liikuntaan, ruokavaliomuutoksiin ja painonpudottamiseen liittyvien lupausten kanssa. 

Mitä jos sanoisin, että näin ei tarvitse olla? Olisitko kiinnostunut kuulemaan, miten onnistut pitämään uudenvuodenlupauksesi ja saavuttamaan tavoitteesi terveellisemmästä elämästä ja paremmasta jaksamisesta? 

Ehkä tyypillisimpiä uudenvuodenlupauksia ovat sellaiset, jotka liittyvät liikunnan lisäämiseen ja terveellisemmin syömiseen. Sinällään molemmat hyviä ideoita ja tavotteita. Usein tähän päälle laitetaan vielä päämääräksi kymmenen kilon painonpudotus ja maraton (tai ehkä jopa triathlon) huhtikuussa. 'Nyt kyllä otan itseäni niskasta kiinni' -asenteella lähdetään sitten paahtamaan hampaat irvessä. Kunnes sattuu jotain. Yleensä tämä jotain on yksinkertaisesti elämä. Tulee flunssa. Lapsi sairastuu. Töissä on kiirettä. Remontti kotona pitkittyy. Isovanhemmat kaipaavat apua. Kukaan ei ehtinytkään käydä kaupassa. On jonkun syntymäpäivät, vappu ja juhannus. Jos mitään näistä melko todennäköisistä tai jopa etukäteen tiedossa olevista haasteista ei ole oikeasti huomioitu lupausta tehdessä, se tulee kompastumaan niihin.

En sano, että pitäisi luopua unelmista tai haasteista. Haasteet ovat hyvästä. Silloin kun ne ovat oikein mitoitettuja ne todella motivoivat työskentelemään. Unelmiakin pitää olla: ne pitävät meidät käynnissä. Mutta koska nämä asiat ovat hyviä ja tärkeitä, niihin kannattaa suhtautua järkevästi ja vakavasti. Muuten ne löytyvät äkkiä romukopasta, eikä sellainen tee hyvää kenellekään.

Omaan terveyteen ja hyvinvointiin panostaminen on aina viisasta. Se myös palkitsee hyvin nopeasti. Ulkoisten muutosten tai sen maratonin juoksemisen eteen saattaa joutua tekemään töitä vähän pidempään, mutta pienet voitot matkan varrella pitävät homman käynnissä ja oman mielenkiinnon yllä. Kun kauppakassit eivät enää tunnukaan niin painavilta eikä rappusissa hengästy yhtä nopeasti, aamulla herää virkeänä, tai pääsee ottamaan ne ensimmäiset juoksuaskeleet pitkään aikaan, on takuulla voittajafiilis. Jossain vaiheessa vaatteetkin alkaa istua paremmin, ja juoksu kulkee.

Miten se onnistunut uudenvuodenlupaus sitten tehdään?

1. Unelmoi isosti, mutta ole realisti

Selvitä itsellesi mitä oikeasti haluat ja miksi. Aseta itsellesi riittävän palkitsevan tuntuinen tavoite, mutta pilko se pienempiin välitavotteisiin. Anna itsellesi aikaa. Valmista ei tarvi olla kuukauden kuluttua.

2. Ennakoi haasteet ja takapakit

Näitä tulee väistämättä. Ne siis kuuluvat asiaan. Ongelma ei ole hetkellinen flunssa tai kiireinen ajanjakso töissä. Pelin ratkaisee se, miten jatkat eteenpäin hetkellisten haasteiden jälkeen. Täydellistä aikaa itseensä panostamiseen on turha jäädä odottamaan. Tarkoituksena on nimenomaan pitää homma hanskassa ja itsestä hyvää huolta myös haasteiden keskellä.

3. Aloita pienestä ja varmista onnistuminen

Vaikka päätavoite olisi mahtava ja suuri, lähde liikkeelle pienistä teoista. Valitse vain kaksi sellaista tekoa jotka vievät sinua kohti tavoitettasi, ja joihin voit sitoutua helposti. Valitse juuri ne kaksi asiaa, jotka tuntuvat naurettavan helpoilta. Pidä niistä kiinni sinnikkäästi. Kun huomaat että nämä kaksi asiaa sujuvat ongelmitta, tee seuraavat muutokset.

4. Tee parhaasi

Älä vaadi itseltäsi täydellisyyttä. Joskus täytyy tyytyä tekemään ratkaisuja tilanteen mukaan ja tehdä sillä hetkellä paras mahdollinen valinta, vaikka se ei olisikaan alkuperäisen suunnitelman mukainen. Kukaan ei ole täydellinen ja pääasia on, että varmistat olevasi menossa haluamaasi suuntaan, vaikka hitaastikin.

5. Nauti matkasta

Terveydessä, hyvinvoinnissa ja suorituskyvyssä ei ole kyse kuureista, vaan elämäntavoista ja pysyvistä valinnoista. Nauti siis rauhassa kaikesta työstä jota tavoitteesi eteen teet. Ilman sinnikästä panostamista ja kovaakin työtä ei saavutettu tavoite edes tuntuisi miltään.

 

Toivomme sinulle paljon iloa ja onnistumisia tulevalle vuodelle! 

Liikunnan aloitus: kuinka paljon ja kuinka usein?

Liikunnan aloitus: kuinka paljon ja kuinka usein?

30 yllättävää asiaa hyvinvoinnista

30 yllättävää asiaa hyvinvoinnista