Kuka hyötyy valmennuksesta osa 2

Kuka hyötyy valmennuksesta osa 2

Kuka hyötyy valmennuksesta osa 1 saa jatkoa. Seuraavaksi käsittelyssä ovat Motivoituneet treenaajat. Kyseessä ovat ihmiset jotka ovat päättäneet ryhtyä itse toimintaan tavoitteensa eteen, mutta kaipaavat ohjausta toteuttaakseen ne. Motivoitunut treenaaja voi olla liikunnan aloittelija, entinen urheilija/aktiiviliikkuja tai käynyt jo hetken kuntosalilla omatoimisesti. Harjoittelu ei jostain syystä tuo enää tulosta, tunnu mielekäältä tai siihen kaivataan vain uutta inspiraatiota.

Valmentaja tuo tälle ihmistyypille harjoitteluun systemaattisuutta, monipuolisuutta sekä  turvallisuutta, jotta kaikessa innostuneisuuden tohinassa ei mentäisi liian kovaa tai eksyttäisi sivupoluille. 

 

3. Motivoitunut treenaaja : "Olen aloittanut liikunnan omatoimisesti muutama kuukausi sitten. Nyt tuntuu että treeni ei tuota enää tulosta. Ystäväni on tehnyt minulle harjoitusohjelman kolme vuotta sitten ja kaipaisin nyt ehkä siihen jotain päivitystä." 

Minkälainen harjoitusohjelmasi on?

Jos sinun on vaikea hahmottaa harjoittelun sisältöä, niin listaa jokaiseen harjoitusohjelmasi liikkeeseen ranskalaisella viivalla mitä lihasryhmää kuormitat. Huomaat helposti kuormitatko jokaista kohtaa tasaisesti vai ylikuormittuuko joku kohta. 

Onko tekniikka hallussa?

Lennokas meininki kannattaa ylläpitää arjessa, mutta himmata salilla. Katso, että suoritat liikkeet hallitusti ja taloudellisesti. Alussa on ok katsoa tekniikoita peilistä, mutta oleellisempaa on oppia tuntemaan liike elimistössä ja kiinnittää huomiota lihasten aktivoitumisjärjestykseen. Liikkeen hallintaa voit opetella esimerkiksi tehden jalkakyykkyä ilman painoa. Ollessasi syväkyykyssä, tunnetko selkäsi olevan suorassa, saatko tuen keskivartaloon, onko polviesi linjaukset suorassa ja pysyvätkö kantapääsi lattiassa? Kurkkaa seuraavaksi peilistä ja katso miltä liikkeesi näyttää. Jos lantiosi on kääntyneenä eteenpäin, korjaa se suoraksi, nosta hiukan asentoasi ja tunnustele miltä elimistössäsi nyt tuntuu? Peilistä kannattaa oppia pois heti kun tekniikka on turvallinen, jotta voit toteuttaa liikkeen koska tahansa ilman, että sinun tarvitsee epäröidä hallitsetko liikkeen.

Riippuen valmennettavista, päivitämme Annan kanssa harjoitusohjelmia 4-8 viikon välein, jotta asiakkaan lihaksisto ja hermosto saisi jatkuvasti uutta virikettä, joutuisi mukautumaan muutokseen ja pystyisi kehittymään. Mitä kehittyneempi liikkuja on, sitä enemmän vaihtelua harjoittelu vaatii, jotta se tuottaa myös tulosta. On siis täysin ymmärrettävää, että vanha harjoitusohjelma ei enää tuota tulosta, vaan ehkä pikemminkin ylläpitää tämänhetkistä kuntoa. 

 

-Annette

 

 

 

 

Personal trainer terveyden edistäjänä

Personal trainer terveyden edistäjänä

Kuka hyötyy valmennuksesta osa 1

Kuka hyötyy valmennuksesta osa 1