Ihana, pelottava muutos

Ihana, pelottava muutos

Personal trainerin juttusille tullaan poikkeuksetta silloin, kun halutaan muutosta. Oli kyseessä sitten liikakilot joita on kertynyt enemmän tai vähemmän, liiallinen suklaan syönti tai kehitys jota ei kovasta treenistä huolimatta tule, jonkin tai jonkun pitää muuttua. Niinpä personal trainerin tärkeimmäksi tehtäväksi usein muodostuukin muutoksen mahdollistaminen.

Kuulostaa yksinkertaiselta ja helpolta, eikö vaan. Valmentaja antaa asiakkaalleen tarkkaan harkitut ja toimivat ohjeet, joilla ongelma korjaantuu. Sopivan ajan tullen päivitetään ohjeita vastaamaan uutta tilannetta. Jos asia todella olisi näin helppo, mehän tekisimme ainoastaan kertavalmennuksia, ja joissain poikkeustapauksissa tapaisimme samaa asiakasta useammin kuin kerran. Tosiasiassa valmennukset kestävät usein hyvinkin pitkään. Kolmessa kuukaudessa pääsee mukavaan alkuun, mutta todellisen muutoksen aikaansaamiseksi ja ylläpitämiseksi tarvitaan yleensä vielä pidempi aika. Toimivat, perusteelliset valmennussuhteet kestävät jopa vuoden tai pidempäänkin. Ei siksi, että asiakkaat eivät noudattaisi ohjeita tai tekisi töitä päämääränsä eteen, vaan siksi, että muutos vaatii aina aikaa.

Muutos aiheuttaa meissä aina jossain määrin vastarintaa. Muutosvastaisuus on hyvin inhimillinen ilmiö, ja se saattaa yllättää silloinkin, kun periaatteessa itse toivoo muutosta. Muutosta lähdetään yleensä toteuttamaan ajatus lopullisesta päämäärästä mielessä. Vasta sitten, kun on aika oikeasti ryhtyä töihin, tulee vastaan realiteetit. Toivotun muutoksen tieltä saattaa joutua muuttamaan sellaisiakin asioita, joiden muuttamista ei ollut tullut ajatelleeksi, tai joita oikeastaan ei haluaisikaan muuttaa. 

Muutos etenee aina vaiheittain. Koska yhden muutoksen toteuttaminen ja haluttuun päämäärään pääseminen saattaa vaatia matkan varrella useita pieniä muutoksia, on mahdollista olla muutosprosessin eri vaiheissa sen eri osa-aludeiden kanssa samanaikaisesti. Päämääränä saattaa esimerkiksi olla normaalipainoon pääseminen. Kasvisten lisääminen ruokavalioon saattaa tuntua helpolta ja vaivattomalta, mutta työpäivän uudelleen rytmittäminen aiempaa toimivamman ruokarytminja iltapäivän välipalan toteuttamiseksi voikin olla jo aivan toisen tasoinen haaste, vaikka työaikaan ja tahtiin pystyisikin itse vaikuttamaan. 

Suurin jarru muutoksen tiellä on yleensä pelko. En tarkoita tällä vaikkapa porkkanafobiaa, vaan haluttomuutta poistua omalta tutulta ja turvalliselta mukavuusalueelta, omien tuttujen ja turvallisten tapojen keskeltä. Usein kyse on luopumisen pelosta, kun edessä on jotain uutta ja outoa. Pienistä, mutta silti muutoksen onnistumisen kannalta isoista asioista. Tämä pätee myös tilanteisiin, joissa ihmiset kertovat tietävänsä tarkalleen mitä tulisi tehdä, mutta kynnys konkreettiseen tekemiseen on valtavan korkea. Saattaakin olla niin, että jonkun pitää muuttua, ei jonkin. Kun kohtaa itsessään haluttomuutta toteuttaa muutosta, vaikka pientäkin, joutuu väistämättä pohtimaan tarkemmin itseään ja omia tottumuksiaan. Miksi en haluaisi tätä asiaa muuttaa? Miksi en halua luopua tavasta, joka estää minua pääsemästä päämäärääni? Mistä itse asiassa joudun luopumaan? Jos päämäärään pääseminen tarkoittaa tämän asian muuttamista, haluanko silti tavoitella juuri tätä päämäärää? Entä mitä tapahtuu sitten, kun olen saavuttanut päämääräni? 

Juuri nämä kysymyksen ovat kuitenkin muutoksen onnistumisen kannalta niitä kaikkein oleellisimpia. Vastaukset eivät välttämättä ole helppoja löytää tai ilmeisiä. Omat ajatukset saattavat myös matkan varrella muuttua, samoin kuin päämäärä. Uusien tapojen muodostuminen pysyväksi osaksi omaa arkea ei myöskään tapahdu yhdessä yössä. Siksi muutokselle pitää antaa aikaa. Näiden samojen ongelmien kanssa painivat niin liikunnan aloittelijat kuin kokeneet himotreenaajatkin. Omien tavoitteiden ja toimintamallien päivittäminen ja itsensä tutkiskelu ei ole kenellekkään hukkaan heitettyä aikaa. Päinvastoin. 

Jos tuskailet jonkin pienenkin muutoksen toteuttamisen kanssa, kokeile seuraavaa harjoitusta. Ota paperia ja kynä, tai mitkä tahansa muistiinpanovälineet. Istu alas kaikessa rauhassa. Kirjoita paperille lyhyesti vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

Mikä on tavoitteesi?

Mitkä viisi asiaa tukevat tavoitteeseen pääsyä?

Mitkä viisi asiaa vaikeuttavat tavoitteeseen pääsyä?

Mistä asioista joudut luopumaan päästäksesi tavoitteeseesi?

Mitä asioita sinun pitää oppia, jotta pääset tavoitteeseesi?

Mikä on toisin, kun tavoite on saavutettu? Miltä tuntuu, mitä ajattelet, miltä näytät?

- Anna

500 grammaa päivässä vai enemmän?

500 grammaa päivässä vai enemmän?

" OTA ITSEÄSI NISKASTA KIINNI "

" OTA ITSEÄSI NISKASTA KIINNI "