Tarviiko laihduttaa?

Tarviiko laihduttaa?

Melkoisen tuttu tarina asiakkaan suusta ensimmäisillä tapaamisilla on sellainen jossa kerrotaan, että vaikka kaikkea mahdollista on kokeiltu, paino ei pysy hallinnassa. Paino on saattanut tippua jollain konstilla joskus kymmenen kiloa tai enemmänkin, mutta taas ollaan samassa lähtötilanteessa. Motiivi avun hakemiselle ruokavalion korjaamiseen on usein nimenomaan painonpudotus.

Painonpudotus ei sinällään ole mikään vähäpätöinen asia hyvinvoinnin ja terveyden kannalta. Jopa melko pienelläkin painonpudotuksella on positiivisia terveydellisiä vaikutuksia. Pelkkään painoon keskittyminen ja kilojen seuraaminen ei kuitenkaan tahdo olla riittävän tehokas keino ylläpitää motivaatiota muutoksen loppuunviemiseen. Tyypillisiä tavoitteita valmennuksen alussa on halu päästä eroon jostain tietystä määrästä ylimääräiseksi koettuja kiloja, usein vielä jostain tietystä kohdasta kehossa: vatsamakkaroista, alleista, reisistä, takapuolesta. Myös melko pienet painonpudotukset mielletään laihduttamiseksi ja energiansaannin rajoittamista vaativaksi projektiksi. Toiveissa on usein ruokavalio ja harjoitusohjelma, jotka korjaisivat tilanteen. Harjoitusohjelmaan mielellään paljon liikkeitä kaikkein ongelmallisemmaksi koetulle kehon osalle, ja sellainen ruokavalio jonka kanssa ei tarvi itse ihmetellä enää mitään.

Ainoita asioita, joita valmennuksissani yleensä ehdottomasti asiakkailta kiellän, on jatkuva vaa'alla ravaaminen. Jos olet joskus seurannut omaa painoasi säännöllisesti, tiedät ehkä ne turhauttavat epätoivon tunteet aamuisin, kun puntarin lukema ei ole taaskaan muuttunut, tai pahimmillaan on jopa enemmän kuin eilen vaikka tavoitteena oli vastakkainen suunta. Hermo menee tässä tilanteessa kenellä tahansa. Nämä tilanteet ovat myös väistämättä edessä jos punnitus tapahtuu joka päivä. Paino vaihtelee eri tekijöistä riippuen (vuorokauden aika, nesteen määrä kehossa, naisilla kuukautiskierron vaihe, jne.), ja jos jokaisen vaa'an viisarin heilahduksen ottaa henkilökohtasesti on luvassa melkoinen tunteiden vuoristorata, joka vie valtavasti energiaa ja ohjaa huomion pois oleellisista asiosta.

Harjoitusohjelmat tehdään asiakkaille valmennuksessa poikkeuksetta. Ruokavalioita taas välttämättä ei. Tarkkaan seurattava, valmiiksi laskettu ja suunniteltu ruokavalio ei ole kovinkaan monelle tarpeen jos treenin ja ruokailun tavoitteena on terveyden edistäminen ja omasta hyvinvoinnista huolehtiminen, eikä matkassa ole mitään erityisiä mutkia. Järkevien ruokailutottomusten opettelu, tarvittavan energiamäärän ja ruoan laadun merkityksen ymmärtäminen sen sijaan ovat. Näitä asioita valmentaja ei valitettavasti voi antaa valmiiksi paperille kirjoitettuna, jos halutaan saada aikaan pysyvää muutosta. Näiden asioiden kanssa jokainen joutuu itse löytämään ja sisäistämään tärkeät oivallukset. Valmentaja kyllä aktiivisesti tuuppaa niiden suuntaan, mutta valmiita vastauksia antamalla tekisi ehkä karhunpalveluksen. 

Usein laihduttaminen ja kiinteytyminen menevät termeinä sekaisin. Tämä saattaa aiheuttaa hämmennystä myös tarvittavista toimenpiteistä. Alle viiden kilon painonpudotuksiinkin viitataan helposti laihduttamisena, vaikka tavoitteena itse asiassa olisi saada yksinkertaisesti kehonkoostumusta muuttumaan hiukan edullisempaan suuntaan, eli kiinteämmäksi. Tämä tarkoittaa usein pelkän rasvanpolton sijaan myös lihasmassa lisäämistä, joka puolestaan vaatii laihtumisen edellytyksenä olevan  energiavajeen välttämistä.  Lopputuloksena saattaa olla  haluttu esteettinen muutos, mutta ei toivotulla vaa'an lukemalla. Lihasten kasvaessa paino todennäköisesti putoaa odotettua vähemmän, vaikka kehonkoostumus olisikin lähtötilannetta edullisempi, ja rasvaa suhteessa vähemmän. Kaikin puolin loistava lopputulema, josta nauttimista ei kannata pilata painoa tuijottamalla.

Laihduttamisen toimimattomuudesta löytyy paljon kirjoituksia, ja siitä on tehty tutkimuksiakin. Keholle laihduttaminen ja siihen liittyvä energiavaje on aina poikkeustila, jota vastaan se lopulta taistelee. Kannattaa siis harkita tarkaan miten painoa lähtee pudottamaan, tai onko sen pudottaminen todella ensisijainen tavoite. Ehkä laihduttamisen voisi myös terminä kokonaan unohtaa, ja puhua mielummin painonhallinnasta. Painonhallinta tapahtuu syömällä, ei syömättömyydellä.

 

 

 

Viisi asiaa, jotka tulee ottaa huomioon ennen kuin ryhdyt herkkulakkoon

Viisi asiaa, jotka tulee ottaa huomioon ennen kuin ryhdyt herkkulakkoon

Loma joka oikeasti auttaa sinua jaksamaan

Loma joka oikeasti auttaa sinua jaksamaan