Hoikkuus ei tarkoita hyvää fyysistä kuntoa

Hoikkuus ei tarkoita hyvää fyysistä kuntoa

Tänäpäivänä monet terveydenalan ammattilaiset voivat huokaista helpotuksesta, huomatessaan median lähteistä, ettei hoikkuutta enää tavoitella samoissa määrin kuin esimerkiksi 10 vuotta sitten. Treenattu vartalo onkin tavoitellumpaa. 

Tämä on ilmiönä positiivinen, sillä lihaksikkuutta tavoittelevat henkilöt pitävät usein myös arkensa muista osa-alueista huolta. Tämä ei ole kuitenkaan aina automaatio, mutta  alkuoletus voidaan näin tehdä. Säännöllinen ruokailu, liikunta ja riittävä lepo edistävät terveyttä, toisin kuin passiivisuus, vähäinen ravinto ja lihaskuntoharjoittelun välttäminen. 

Viimeaikoina olen kuitenkin kiinnittänyt huomiota sosiaalisessa mediassa ainoastaan ruokavaliolla "hyvän kunnon" saavuttaneisiin postauksiin ja sivuihin. Instagram feedissä nähdään kuvia terveellisestä ruokavaliosta ja monessa tilanteessa myös samaan kuvaan on liitetty kuva itsestä ja tekstissä kerrotaan, että ollaan kunnossa pelkällä ruokavaliolla, ja korostetaan vielä sitä, ettei liikuntaa tarvita. Kun mietitään elämäntapamuuttujaa, niin tyypillisesti ruokavalio voidaan kokea myös hankalammaksi korjauksen aiheeksi kuin fyysisen aktiivisuuden lisääminen. Eli ehdottomasti on jo todella hieno asia, että ruokavalio on kunnossa, mutta fyysinen aktiivisuus ja vähintään lihas- ja kestävyyskunnon ylläpito on ihmisen terveyttä ajatellen välttämätöntä. Hoikkuus ei siis tarkoita automaattisesti kokonaisvaltaista hyvinvointia, eikä fyysisen aktiivisuuden ja lihaskunnon tai varsinkaan sydän- ja verenkiertoelimistön oivaa toimintaa. 

Lihaskuntoharjoittelun positiivisia puolia hoikille henkilöille ovat esimerkiksi: 

- Optimoi lämmönsäätelyä 
- Parantaa unenlaatua
- Kohentaa mielialaa ja tuo virkeyttä ja kyvykkyyttä arjen askareisiin.
- Normalisoi hormonitoimintaa. 
-  Nivelrikkoisilla on havaittu madaltavan tulehdusta ja lihasjäykkyyttä.  
-  Kehittää kehonhallintaa ja näin ollen parantaa esimerkiksi ryhtiä ja arkiasentoa, sekä       elimistö huomaa korjata asentoa kaatumisen välttämiseksi.

Kestävyysharjoittelun positiivisia puolia hoikille henkilöille ovat esimerkiksi:

- Kehittää sydän- ja verenkiertoelimistön toimintaa
- Parantaa hapenottokykyä
- Parantaa rasva-arvoja
- Vähentää sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä
- Madaltaa verenpainetta
- Vähentää haitallista rasvaa (viskeraalirasvaa) vatsaontelossa

Riittävä lepo, liikunta ja ravinto tulee kaikki olla tasapainossa ja on hyvin yksilöllistä missä osa-alueessa on parantamisen varaa. Terveyden kannalta ei ole järkevää nostaa erikseen yksittäistä osa-aluetta jalustalle ja jättää muut osa-alueet alakynteen. Maalaisjärki kannattaa säilyttää, poikkeuspäiviä tulee käytännössä joka viikko, mutta pääpiirteittäin näiden kolmen osa-alueen hyvinvointiin kannattaa kiinnittää huomiota aina kun on mahdollista. 

 

Todella hieno juttu, jos Terveysliikunnan suositus kuvan liikuntapiirakan mukaan toistuu viikoittain arjessasi. Jos ei, klikkaa kuvaa, pääset UKK-sivulle, siellä on tarkennettuja ohjeita :) 

Todella hieno juttu, jos Terveysliikunnan suositus kuvan liikuntapiirakan mukaan toistuu viikoittain arjessasi. Jos ei, klikkaa kuvaa, pääset UKK-sivulle, siellä on tarkennettuja ohjeita :) 

Helposti ihmiset leimaa elämäntapamuuttujat ylipainoisiksi, mutta tullessaan valmennukseen hoikka henkilö tekee myös elämäntapamuutosta ihan siinä missä painonpudottajat ja liikunnan aloittelijat. Kaava on isossa kuvassa suhteellisen sama. Asiakasta ohjeistetaan palautumisessa hänelle sopivilla tavoilla, opetetaan hänelle sopivalla tavalla syömään ensin säännöllisesti, sitten määrällisesti sopivasti ja lisäksi vielä laadullisesti terveyttä edistävästi. Samaan aikaan lisätään arkiaktiivisuutta, tauotetaan istumista, sekä tehdään lihaskuntoharjoitteita maltillisesti ja harjoitusohjelmaa päivitetään usein, jotta tekeminen on varsinkin alussa mieluisaa ja koetaan palkitsevana. Kehitys on havaittavissa, kun energiaa onkin enemmän, tarve päiväunille vähenee ja voidaan lisätäkin kuormaa itse salin puolella, mutta ei enää hengästytäkään portaissa tai väsytä kantaessa kauppakasseja eli selviydytään arjesta aikaisempaa helpommin.

 



 

 

Loma joka oikeasti auttaa sinua jaksamaan

Loma joka oikeasti auttaa sinua jaksamaan

500 grammaa päivässä vai enemmän?

500 grammaa päivässä vai enemmän?