Virkistääkö vai väsyttääkö juomasi? Alkoholi ja palautuminen

Virkistääkö vai väsyttääkö juomasi? Alkoholi ja palautuminen

Viime päivinä on tullut käytyä useampi keskustelu alkoholin vaikutuksista palautumiseen ja uneen. Kesäpäivien lämmetessä ja grilli- ja terassikauden alkaessa tämä on asia joka puhututtaa. Jos olo on jo muutaman alkoholiannoksen jälkeen seuraavana aamuna ihmeen nuutunut, löytyy siihen monia syitä. 

Pieninä annoksina ja satunnaisesti käytettynä alkoholi saattaa helpottaa nukahtamista. Se kuitenkin vaikuttaa unen laatuun negatiivisesti erityisesti palautumisen kannalta tärkeissä syvän unen ja REM -unen vaiheissa, jolloin unen hyödyt palautumisen kannalta jäävät normaalia  väheisemmiksi. Jo kaksi alkoholiannosta vaikuttaa negatiivisesti unen laatuun.  Ongelmia eivät aiheuta siis ainoastaan erityisen kosteat illanvietot tai koko päivän mittaiseksi venähtänyt vierailu terassille. Suuret alkoholimäärät vaikuttavat negatiivisesti myös suorituskykyyn vielä pitkään alkoholin nauttimisen jälkeenkin. Vaikutukset saattavat näkyä heikentyneenä suorituskykynä vielä 1-2 vuorokauden jälkeenkin. Hermostollisten vaikutusten lisäksi alkoholi kuivattaa kehoa, ja tämä saattaa selittää osaltaan suorituskyvyn heikentymistä. Alkoholi vaikuttaa negatiivisesti proteiinisynteesiin, ja  syrjäyttää kehossa muut energiaravintoaineet energian lähteenä. Palautusjuomaksi se ei siis sovi. Vaikutukset arviointikykyyn ovat tunnetusti pahamaineiset, ja tämä näkyy tyypillisesti myös valinnoissa ravinnon suhteen. Jos alkoholin nauttiminen venyy pitkälle yöhön jää unen laadun lisäksi myös sen määrä liian vähäiseksi. Huonon unen ja ruokailun vaikutukset saattavat tuntua kehossa useamman päivän.

On siis varsin selvää, että alkoholi laittaa tehokkaasti kapuloita rattaisiin terveellisempää elämää tavoitellessa. Terveellä ihmisellä kuitenkin kohtuukäyttö aiheuttaa todennäköisesti ongelmia lähinnä erilaisten lieveilmiöiden kautta mahdollisina huonoina valintoina ruokailussa sekä unen vähyytenä ja huonolaatuisuutena. Satunnainen käyttö tuskin myöskään romuttaa täysin treeneistä saatuja tuloksia edes silloin, kun alkoholia nautitaan melko pian treenin jälkeen, kunhan palautumisen edellytyksistä huolehditaan muuten esimerkiksi asiaan kuuluvalla ruokailulla. Jos palautumisen kanssa kuitenkin on haasteita jo muutenkin esimerkiksi stressin vuoksi, ei tilannetta kannata pahentaa entisestään alkoholilla. Itseään ei kannata myöskään huijata ajattelemalla, että jatkuva tissuttelu kuuluu oikeasti palauttavaan ja rentouttavaan lomaan. Keho ja mieli kaipaavat palautumista kaikesta muustakin kuin treenin aiheuttamasta rasituksesta, ja myös tällaisen palautumisen edellytyksistä on huolehdittava.

Suurimmalla osalla ihmisistä alkoholi kuuluu ongelmitta normaaliin elämään, ja alkoholin nauttimiseen kuuluu tietenkin myös mielihyvän kokemuksia. Osa näistä liittyy suoraan alkoholiin, mutta osa taas aivan muihin asioihin. Arkena tällainen tilanne saattaa olla esimerkiksi viinilasillisen nauttiminen kotisohvalla puolison kanssa työpäivän jälkeen. Lomalla vaikkapa mökkisaunan lämmittäminen kylmän oluen kanssa. Molemmissa tilanteissa on useita eri tekijöitä, jotka aiheuttavat mielihyvää. Tuttu rutiini kun otat viinilasin esiin kaapista, tai nappaat kylmän oluttölkin mukaan ennen kuin suuntaat saunalle. Kauniin viinilasin tai kylmän tölkin tuntu kädessä. Pehmeä kotisohva ja puolison seura, tai tuttu mökkimaisema ja lämpiävän saunan ja savun tuoksu. Juoma näyttää kauniilta viinilasissa ja tölkki sihahtaa avatessa, vaikka juoma olisi alkoholitontakin. Jos muutat näistä tilanteista ainoastaan juoman alkoholipitoisuuden, jääkö jotain todella puuttumaan? Kokeile.  

Kesällä kannattaa panostaa alkoholittomiin juomiin jo ihan nesteytyksen nimissä. Myös alkoholittomissa juomissa voi panostaa juomisen nautintoon valitsemalla maukkaita ja ihanan värikkäitä juomia. Kokeile esimerkiksi tätä kesäisen raikasta vesimelonismoothieta

Viisi asiaa, jotka tulee ottaa huomioon ennen kuin ryhdyt herkkulakkoon

Viisi asiaa, jotka tulee ottaa huomioon ennen kuin ryhdyt herkkulakkoon