Pitääkö punnita tai mitata?

Pitääkö punnita tai mitata?

Valmentajina minulla ja Annalla on aina tavoitteena tuoda asiakkaalle toivoa onnistumiseen ja saada heidät kokemaan onnistumisen tunteita heti ensimmäisestä tapaamisesta lähtien. Opettaa asiakasta pitämään itsestä parempaa huolta ja antamaan siihen kannattavia työkaluja. 

Painonpudotustavoitteisilla on usein taustalla erilaista painonpudotushistoriaa. Heillä on usein kokemusta painon jojoiluista tai eri dieeteistä joiden onnistumista on mitattu kehon punnituksilla ja vyötärönympärysmittauksilla.

Kuinka kannattavaa punnitseminen ja mittojen ottaminen oikeasti on? 

Meidän valmennuskokemuksen mukaan punnitseminen ei missään nimessä sovi kaikille. Joillakin se toimii, mutta jos tavoitteena on auttaa asiakasta kehittämään itsetuntoaan niin erilaisten lukemien hierominen toisen silmien edessä voi jopa pahentaa tilannetta. Painonpudottaja tietää yleensä hyvin tarkkaan oman ahdistuksen ja yleensä asiat koetaan todella paljon ikävämmin kun joku toteaa toisen olevan nyt sairaalloisen ylipainoinen painoindeksin mukaan. Ikäänkuin ne määrittelisivät mahdollisuuksia elää koskaan terveellisesti. Tämän vuoksi meidän valmennuksissa asiakkaita, jotka valmiiksi kertovat turhatuvansa punnitessaan itseään, kannustetaan heittämään vaaka pois tai ainakin piilottamaan se. 

Asiakas siis tietää ahdistuksensa, se ei vaadi enää lisää veitsen pyörittelyjä haavassa. Kannattavampaa voikin olla esimerkiksi pyytää asiakasta kirjoittamaan itselle mahdollisimman realistinen kirje, jossa kertoo mikä oma olo nyt on. Valmennuksen lopussa kirje tämän hetken olosta voidaan kirjoittaa uudestaan, ja vertailla tekstien sävyä.  Monesti näissä tilanteissa herkistelläänkin, koska opittuja asioita on vain niin paljon ja onnistumisen tunne on todella suuri. Onnistuminen ei vaadi siis mittauksia, punnituksia tai mitään muuta mikä ahdistaa asiakasta entistä enemmän. Valmennuksen tavoitteena on kehittää asiakkaan omaa tietoisuutta hyvinvointiinsa liittyen ja kannustaa kuuntelemaan omaa kehoa ja haluja, sekä selvittää MIKSI paino on koskaan noussut, eikä miettiä mikä olisi nopein reitti päästä ahdingosta eroon.

Yleisesti meidän kulttuurimme kannattaa kaikkea nopeaa apua ahdistukseen, mutta nopeat ratkaisut harvoin vievät pois itse oikeaa syytä, vaan vain niiden oireet. Omien syiden selvitys on vaikeaa, vastaan tulee paljon asioita jotka on vain hyväksyttävä, ja keskityttävä tekoihin mitkä ovat itselle kannattavia. Asiakas yleensä tietää hyvin tarkkaan sen mitä hän haluaa, mutta valmentajina me kyselemme ja pähkäilemme asiakkaan kanssa yhdessä mikä on taas sitten hänen terveyden kannalta kaikista parasta. 

Terveellisiä elämäntapoja on mahdotonta oppia pikadieettien kautta, sillä ne eivät koskaan ole loppuelämän ratkaisuja, joten vastassa on silti terveellisten ruokailutapojen opettelu. Jos niitä ei olla valmennuksen aikana opittu, niitä on hyvin vaikeaa ylläpitää dieetin jälkeenkään. On todella epäseksikästä median puolella kertoa tosiasia siitä, että ongelmat eivät ratkea pikaratkaisuilla vaan ne on käytävä läpi itselle sopivalla tavalla ja tarvittaessa myös erilaisten ammattilaisten tuella. 

Jos sinulla on painonpudotus tavoitteena, käytä seuraavat 15 minuuttia seuraavien kysymysten pohdiskeluun: 

1. Miksi painosi on noussut?
Muista, älä syytä mitään tai varsinkaan ketään muuta henkilöä. Ruokailutottumukset ovat aikuisen ihmisen omalla vastuulla. Tapoja voi kehittää ainoastaan riittävällä uuden tavan toistamisella.

2. Miten painosi tällä hetkellä vaikuttaa hyvinvointiisi kokonaisuuteen? 
Kun näet tapojesi aidon vaikutuksen hyvinvointiisi, voit helpommin kehittää niihin vaihtoehtoisia ratkaisuja ja nähdä vanhojen tapojen kannattavuuden. 

3. 
Vaikuttaako painonputoaminen onnellisuuteesi? 
Huomioi tätä lähinnä elämänlaadullisesta näkökulmasta. Nukutko paremmin, jaksatko leikkiä lasten kanssa, pystytkö sitoa kenkäsi seisten ja helpottaako painon putoaminen arkeasi. 

Vähemmän on enemmän

Vähemmän on enemmän

Neljä painavaa syytä lisätä arkiaktiivisuutta

Neljä painavaa syytä lisätä arkiaktiivisuutta