Miten pudottaa painoa ilman tarkkaa ruokavaliota?

Miten pudottaa painoa ilman tarkkaa ruokavaliota?

Valmiit ruokavaliot ja muut pikaratkaisut ovat monelle painonpudottajalle tuttuja ja lähtökohtaisesti niitä halutaan ostaa. Kyseessä on myös markkinarako jonka monet yrittäjät ovat huomanneet, ja rakentaneet bisneksen näiden tiimoille. Ei siinä sinänsä mitään, nerokasta bisnestähän se on, mutta onko valmiin ruokavalion ostaminen kuitenkaan avain onneen?

Jos annan valmiin ja grammalleen upean ruokavalion esimerkiksi kolmeksi kuukaudeksi, niin onko takuita siitä, että asiakas aidosti jättää menemättä pikku kinkereihin ja on nautiskelematta esimerkiksi sitä satunnaista sauna-olutta tulevan kolmen kuukauden ajan, vain koska antamassani ruokavaliossa ei ole otettu niitä huomioon tai annettu herkuille lupaa? 

Olen käynyt monen asiakkaani kanssa keskustelun, jossa asiakas kertoo oppivansa parhaiten jos hänellä olisi tarkan listauksen miten hänen kannattaisi syödä. Monesti samassa lauseessa kuullaan myös tarina siitä, kuinka on aikaisemmin onnistuttu painonpudotuksessa ostetulla ruokavaliolla. Silti tässä hetkessä istutaan kanssani taas keskustelemassa painonpudotustavoitteesta. Usein asiakas itsekin hymähtää kun huomaa olevansa taas lähtöpisteessä ja tämä koetaan todella turhauttavana. Ymmärrän täysin.

Koen toimimattomana ratkaisuna antaa kenellekään valmiita vastauksia ruokailutapoihin. On hyviä valintoja, ja on vähemmän hyviä valintoja. Jos hyviä valintoja on 80% viikosta, on ok että vähemmän hyvät vaihtoehdot esiintyvät siellä 20%. Jos valmentajana kerron asiakkaalle tarkat ohjeet kuinka hänen tulee ruokailla päiviensä aikana, asiakas ei kokemukseni mukaan opi, sillä itseohjautuvuus on heikkoa ja kaikki ohjeistukset tulee ulkoapäin. Asiakas ei myöskään itse oivalla, vaan hänet pakotetaan tiettyyn muottiin, joka ei kuitenkaan ole hänelle tulevaisuutta ajatellen pitkäkestoisin ja terveellisin vaihtoehto. 

Jos homma hoidetaankin niin, että asiakas pitää ruokapäiväkirjaa mahdollisimman realistisesti ja tämän jälkeen istutaan yhdessä alas pohtimaan päivien aikana toteutuneita ravitsemuksellisia valintoja, asiakas saattaa itse ymmärtää että ahaa, ehkä tämä paahtoleipä ei ole se paras vaihtoehto vaan esimerkiksi tuo 100% kauraleipä olisi tässä kohtaa parempi. Mitään tiettyjä ruoka-aineita ei missään nimessä kielletä, mutta mietitään yhdessä mikä on pitkällä tähtäimellä asiakkaan omasta mielestä paras vaihtoehto. Näin asiakas oppii itse ottamaan vastuun ruokailustaan ja ymmärtämään omien tapojensa lähtökohtia, sekä vaikutuksia. Paino putoaa välittömästi kun ruokailuun vaikuttavia fiksuja valintoja tehdään toistuvasti sekä positiivisesti ilman väkipakkoa, kiinnitetään huomiota arjesta palautumiseen sekä liikutaan oman tason mukaisesti.

Elämäntapamuutoksessa oleellisinta on pyrkiä tekemään heti ensimmäisestä päivästä niitä asioita joita tulee tekemään myös valmennuksen jälkeen. Näin tietoa tulee sopivissa annoksissa, asiakas tekee itse päätöksensä ja reflektoi käytöstään itseensä ja aikaisempaan käyttäytymiseen. Onnistuminen on taattu! 

Jos painonhallinta on ollut sinulle pitkäaikainen haaste, 31.8 Espoon Keilarannassa alkaa ylläpitämäni painonhallinnan pienryhmä, jossa on tilaa vielä kolmelle osallistujalle! 
Liikunnasta ei tarvitse vielä tykätä ja keskitytään ruokailuun liittyviin valintoihin kolmen kuukauden ajan. 

Tutustu ryhmään lisää täällä 

Ja soita minulle 040-5085349 tai laita mailia annette@annann.fi, varataan sinulle aika ilmaiseen konsultaatioon ja liity ryhmään! <3  

1. Sinä. 2. Muut

1. Sinä. 2. Muut

Uusi elämä lomien jälkeen - taas? Viisi vinkkiä pysyvään muutokseen

Uusi elämä lomien jälkeen - taas? Viisi vinkkiä pysyvään muutokseen