Uusi elämä lomien jälkeen - taas? Viisi vinkkiä pysyvään muutokseen

Uusi elämä lomien jälkeen - taas? Viisi vinkkiä pysyvään muutokseen

Syksy on vuodenvaihteen ohella elämäntapamuutosten ja kuntokuurien kulta-aikaa. Moni aloittaa terveellisemmän elämän lomien jälkeen. Jotkut aloittavat terveellisemmän elämän uudestaan joka tammikuussa ja elokuussa. Usein tiukat kuntokuurit kaatuvat alun innostuksen jälkeen omaan mahdottomuuteensa. Tai jos kuntokuuri ei ole opettanut oikeasti hyödyllisiä toiminnan malleja, palaavat vanhat tavat ja niihin liittyvät ongelmat ryminällä kuurin päätyttyä. Jos toivot pysyvää muutosta, tämä kirjoitus on sinulle.

1. Unohda kuurit

Suurilla lupauksilla varustetut kuntokuurit ovat houkuttelevia. Olisi ihanaa ostaa kaupasta purnukka jonka sisältö korjaa itsestä kaiken sen, johon ei olla tyytyväisiä. Tiukoilla kuntokuureilla ja dieeteillä saattaa saada hyvinkin tuloksia aikaan, mutta yleensä vain hetkellisesti. Pikaratkaisuihin keskittyminen yleensä ohjaa huomion pois varsinaisesta ongelmasta: ne korjaavat oireita, eivät ongelmia. Tiukkaakin kuuria voi onnistuneesti noudattaa hetken. Jos innostus loppuu liian rankkojen muutosten keskellä, tai jos kuurin loputtua ei ole opittu mitään omasta tilanteesta, vanhat tavat vanhoine ongelmineen palaavat nopeasti. Joskus äärimmäisillä muutoksilla ollaan saatu aikaan lisää ongelmia, jolloin vaikkapa kadotetut kilot palaavatkin korkojen kanssa, ja tilanteen korjaaminen muuttuu aina vaikeammaksi. Unohda siis kuurit, ja keskity muuttamaan elämäntapojasi.

2. Anna muutokselle aikaa

Huonojen elämäntapojen aiheuttamat ongelmat eivät yleensä synny lyhyessä ajassa. Jos kunto on rapissut pikkuhiljaa ja epätoivottuja kiloja hiipinyt kroppaan huomaamatta ajan saatossa, ei ole järkevää ajatella että nämä asiat korjaantuisivat kädenkäänteessä. Älä kiirehdi muutoksen kanssa. Aloita pienistä asioista. Ainoastaan sellaisilla muutoksilla, joita pystyt toistamaan sinnikkäästi pitkään, toivottavasti koko loppuelämäsi, on merkitystä lopputuloksen kannalta. Ja sinähän haluat pysyviä tuloksia, eikö? 

3. Älä yritä muuttaa kaikkea kerralla

Aloita sinun elämääsi sopiviksi mitoitetuilla muutoksilla. Kaikkea ei tarvitse muuttaa heti ja samaan aikaan. Tärkeintä on saada tarvittavat muutokset toistumaan elämässäsi päivästä toiseen. On siis parempi muuttaa vaikka vain yksi tai kaksi asiaa pysyvästi, kuin kaikki kerralla hetkeksi. Muutoksia voi aina tehdä lisää sitten kun edelliset on saatu toimimaan.

4. Keskity muuttamaan ongelmallisia tapoja, älä niiden seurauksia

Kipinä elämäntapamuutokseen lähtee usein jostain ongelmasta. Yksi tyypillinen ongelma on ylipaino, josta halutaan päästä eroon. Huomio kiinnittyy siis ongelmaan, ja siitä eroon pääsemiseen. Elämäntapoihin liittyvät havaittavissa olevat ongelmat ovat kuitenkin nimenomaan seurausta tavoista. Kilot eivät karise niitä tuijottamalla ja vihaamalla, vaan niiden kerääntymisen syihin puuttumalla. Ohjaa siis energiasi ja huomiosi ongelmallisten tapojen muuttamiseen, älä niiden seurauksiin vaikka ne aiheuttaisivatkin tyytymättömyyttä. Olet menossa eteenpäin.

5. Ole joustava

Oletan, että sinulla on mielessäsi jokin tavoite. Toivottavasti olet ollut sen asettamisessa rehellinen ja tarkkanäköinen. Tavoitteita on hyvä olla; ne ohjaavat tekemistä ja motivoivat. Antavat tarkoitusta puurtamiselle silloin kun tympäisee. Tavoitteet muodostuvat ongelmaksi silloin, jos niitä tavoitellaan liian ehdottomasti. Tiukkapipoinen suorittaminen saattaa pahimmillaan siirtää tavoitetta entistä kauemmaksi. Tavoitteen saavuttamisen kannalta ratkaisevaa saattaa siis hieman yllättäen olla joustavuus. Tavoitteesta ei tarvitse luopua, vaikka joskus joutuisi sen kannalta parhaimman ratkaisun sijaan valitsemaan tilanteeseen paremmin sopivan ratkaisun, joka ei ehkä ole optimaalinen, mutta vie oikeaan suuntaan. Joskus tavoitteet myös muuttuvat. Sekin on täysin hyväksyttävää. Usein esimerkiksi tietyllä painonpudotustavoitteella alkaneissa valmennuksissa tietyn lukeman tavoittelu väistyy suorituskyvyn ja paremman jaksamisen tieltä. 

Yksi helpoimmista tavoista parantaa omaa hyvinvointia on arkiaktiivisuuden lisääminen. Voit lukea lisää arkiaktiivisuuden lisäämisesta ja sen eduista aikaisemmasta kirjoituksestamme Neljä painavaa syytä arkiaktiivisuuden lisäämiseen.

 

Miten pudottaa painoa ilman tarkkaa ruokavaliota?

Miten pudottaa painoa ilman tarkkaa ruokavaliota?

Vähemmän on enemmän

Vähemmän on enemmän