Keinolla millä hyvänsä

Keinolla millä hyvänsä

Erilaiset kuntokuurit ja painonpudotusprojektit lähtevät yleensä liikkeelle hyvistä tarkoitusperistä. Tavoitteena on voida paremmin, ja saada aikaan omasta mielestä positiivisia muutoksia myös kehon ulkomuodossa. Joskus näiden asioiden kanssa mennään kuitenkin huomaamatta vikaraitelle, vaikka ajatus alunperin olisikin ollut hyvää tarkoittava. Nopeiden ratkaisujen toivossa saatetaan joskus lähteä liikkeelle myös suoraan sellaisilla tavoilla, jotka ovat pitkällä tähtäimellä epäedullisia omalle hyvinvoinnille.

Tavoitteena painonpudotus on hieman kaksipiippuinen juttu. On olemassa tilanteita, joissa painon pudottamiselle on selkeitä terveydellisä perusteita, ja silloin se asettaminen ensisijaiseksi tavoitteeksi voi olla perusteltua. Usein painonpudotus lähtee myös liikkeelle muista kuin terveydellisistä syistä, jolloin riski huomion ohjautumisesta pois olennaisesta on entistä suurempi. Molemmissa tilanteissa pelkkä paino tavoitteena saattaa muodostua ongelmaksi. Paino kun ei kerro koko totuutta hyvinvoinnin tilasta, tai edes fyysisestä kunnosta, eikä painon putoaminen yksinään välttämättä kerro terveydelle edullisista muutoksista. Painonpudottamisen sijaan olisikin syytä keskittyä omaan hyvinvointiin ja sitä kautta painonhallintaan. 

Laadimme alla olevan kaavion havainnollistamaan tilannetta. Painonhallintaa on täysin mahdollista toteuttaa terveellisesti. Terveellisten tapojen kautta tulosten saaminen voi olla pitkäveteisen ja hitaan tuntuista muutosta toivovalle. Mutta ennen kuin painetaan kaasua ja pistetään koko ruokavalio uusiksi ja rynnätään kuntosalille tai lenkkipolulle, perustan tulee olla kunnossa. Liikunnasta ja ruokavaliosta tulisi lähtökohtaisesti olla arjessa enemmän hyötyä kuin haittaa. Kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta mietipä hetki millaisia valintoja olet toteuttanut, jos olet aikaisemmin yrittänyt pudottaa painoa. 

 

Näyttökuva 2017-10-16 kello 17.50.36.png

 

Taulukossa oikealla näkyvät epäterveelliset tavat voivat liittyä häiriintyneeseen syömiskäyttäytymiseen ja ovat riskifaktoreita syömishäiriön kehittymiselle. Tällaisten toimintatapojen toteuttaminen ei kuitenkaan ole kovin harvinaista, ja aika moni meistä on jossain vaiheessa elämäänsä saattanut kokeilla yhtä tai useampaa näistä, tai huomannut yllättäen ajautuneensa tällaisiin toimintatapoihin. Minkä tahansa näiden epäterveellisten tapojen toteuttaminen arjessa on kuitenkin pitkällä aikavälillä haitallista terveydelle, eikä tule johtamaan toivottuihin pysyviin tuloksiin. Terveyden lisäksi kärsii elämänlaatu. Mitä merkitystä on muutamalla pudotetulla kilolla jos oma elämä ei enää tunnu omalta, eikä siitä nauti?

T. Annette ja Anna


Jos koet tarvitsevasi apua tai sinulla on huoli läheisestä/ystävästä, löydät tietoa syömishäiriöistä sekä apua Syömishäiriöliiton sivuilta. Heillä on käytössään myös tukipuhelin (02 251 9207) maanantaisin klo 9-15 josta vastaavat kokemusasiantuntijat ja liiton työntekijät.  

 

Ruokavaliomuutoksen yleisimmät esteet: motivaatio

Ruokavaliomuutoksen yleisimmät esteet: motivaatio

Onko valmentajan tärkein tehtävä muokata kehoja?

Onko valmentajan tärkein tehtävä muokata kehoja?