Liikunnan aloitus: kuinka paljon ja kuinka usein?

Liikunnan aloitus: kuinka paljon ja kuinka usein?

Vuoden vaihteessa startataan paljon uusia liikunnallisempia elämäntapoja. Uusi vuosi on käännekohta joka luonnollisesti houkuttelee tekemään muutoksia ja järjestämään uusia tuulia omaan elämään. Tämä motivaatio kannattaa hyödyntää viisaasti. Moni hyvällä mielellä ja tarkoituksella aloitettu liikuntaharrastus kariutuu nimittäin harmillisen nopeasti, jos liikkeelle lähtöä ei osata mitoittaa oikein. 

Joskus uusi liikuntaharrastus lähtee liikkeelle 'pitäisi' -ajattelusta. Pitäisi käydä lenkillä. Pitäisi käydä useammin kuntosalilla. Pitäisi joogata paremman liikkuvuuden saamiseksi. Pitäisi mennä säännöllisesti uudelle trendikkäälle ryhmäliikuntatunnille. Nämä kaikki ajatukset saattavat sisältää totuuden siemenen, mutta miksi juuri sinun pitäisi tehdä näitä asioita? Vai pitääkö sinun? 'Pitäisi' -ajatusta pidemmälle kantaa yleensä ajatus siitä, mitä haluaa. Ennen uuden liikuntaharrastuksen aloittamista kannattaa siis miettiä, mitä sinä uudelta harrastukseltasi haluat? Voi hyvin olla, että kunnon eri osa-alueet vaativat kaikki huomiota, mutta mikä niistä on sinulle juuri nyt tärkein? Entä mistä liikunnasta nauttisit eniten?

Liikunnan pitää tuntua miellyttävältä, vähintääkin ajatuksen tasolla. Aluksi lenkki tai salitreeni voi käytännössä tuntua hyvinkin raskaalta. Alkujärkytyksen jälkeen tilanne kuitenkin yleensä helpottuu pian, kunhan uudesta tavasta muistaa pitää kiinni ja liikkuu säännöllisesti. Pientä epämukavuutta täytyy myös oppia sietämään jos haluaa saada tuloksia. Ilman riittävää haastetta ja omien rajojen kokeilua juuttuu omalle mukavuusalueelleen, jossa harmillisen harvoin tapahtuu muutoksia. 

Vaikka liikunnasta pitää saada sopivasti haastetta, täytyy silti olla realisti oman tason ja resurssien suhteen. Aina täysillä ja mahdollisimman paljon rääkkiä ei kanna pitkälle, ikinä. Jos säännöllistä liikuntaharrastusta ei ole ollut, eikä arkiliikuntaakaan kerry päiviin kovin paljon, saattaa pelkkä arkiliikunnan lisääminen ja kävelylenkit olla aivan riittävä aloitus. On totta, että kestävyyskunnon lisäksi on hyvä huolehtia myös lihaskunnosta ja liikkuvuudesta, mutta kaikkea ei kuitenkaan tarvitse aloittaa kerralla. 

Oman kunnon lisäksi on syytä pohtia muita liikunnan aloittamiseen vaikuttavia resursseja ja palautumiseen vaikuttavia tekijöitä. Kuinka paljon aikaa on käytettävissä liikunnan harrastamiseen ja milloin? Mikä on paras aika liikunnan harrastamiselle juuri sinun aikataulussa? Millä mallilla ruokavaliosi on? Nukutko riittävästi? Onko elämässäsi tällä hetkellä muita kuormittavia tekijöitä? Kaikki nämä asiat vaikuttavat siihen, kuinka usein ja kuinka intensiivisesti kannattaa suunnitella liikkuvansa.

1383-Liikuntapiirakka.jpg

UKK-instituutin liikuntapiirakka antaa hyvän käsityksen terveyden edistämiseen tarvittavan liikunnan määrästä. Jos liikut viikossa yhteensä kaksi ja puoli tuntia reippaasti (kävellen, siivoten, pihatöissä, leikkien) tai reilun tunnin raskaasti (juosten, uiden, pyöräillen), olet hyvällä mallilla kestävyyskunnon osalta. Tähän lisäksi kaksi kertaa viikossa lihaskuntoa ja liikehallintaa kehittävää harjoittelua (kuntosali, jumpat, jooga, tanssi), ja olet huolehtinut tästäkin kunnon osa-alueesta.

Aloittelevalle liikkujalle siis kaksi treenikertaa viikossa itselle sopivalla tasolla tapahtuvaa ja itselle soveltuvaa liikuntaa, sekä rutkasti arkiaktiivisuutta on aivan riittävä aloitus. Jos liikunnan määrä on ollut hyvin vähäinen tai sitä ei ole ollut ollenkaan, on lisäys itse asiassa jo varsin huomattava. 

Joskus kynnys lähteä ohjattuun liikuntaan tai vaikkapa yksin kuntosalille on niin suuri, että se muodostuu liikunnan aloittamisen esteeksi. Silloin pitää pohtia tapoja madaltaa kynnystä. Helpottuisiko tilanne jos otat mukaan kaverin? Kannattaa myös käydä rohkeasti tutustumassa eri liikuntapaikkoihin, ja valita sellainen paikka jossa viihtyy ja kokee olonsa mukavaksi. Jos ongelmana on se, että et tiedä miten toimia, miten esimerkiksi treenata kuntosalilla, tai millainen kotitreeni olisi juuri sinulle sopiva, kannattaa etsiä itselle sopiva valmentaja ja neuvotella itselle sopivaksi mitoitettu ohjauksen määrä.

Aina silloin tällöin törmään tilanteisiin, joissa asiakas ajattelee olevansa liian huonossa kunnossa lähteäkseen valmennukseen, ja että ensin pitäisi itsekseen päästä jollekin tietylle tasolle hyötyäkseen valmentajasta. Tosiasia on kuitenkin se, että juuri alussa usein tarvitaan eniten apua. Hyvä valmentaja kyllä ymmärtää tilanteesi ja tavoitteesi, ja mitoittaa valmennuksen vaativuuden sen mukaan. Älä siis epäröi pyytää tarvittaessa apua.

Laaja tavoitteenasettelutehtävä

Laaja tavoitteenasettelutehtävä

Onnistu missä tahansa uudenvuodenlupauksessa!

Onnistu missä tahansa uudenvuodenlupauksessa!