Kokonaisuus on kaikki kaikessa

Kokonaisuus on kaikki kaikessa

Elämäntapamuutoksien lähtötilanteessa on hyvin tyypillistä, että tuloksia halutaan nopeasti, unohdetaan inhimillisyys, elämän realiteetit, ja omat voimavarat. Vaikka tosiasiassa kynttilää poltetaan liekinheittimillä molemmista päistä, ahdistus omasta huonovoinnista vallitsee mieltä, ja se halutaan kiireesti pois täysin oman terveyden kustannuksella.

Oivalsin reilu vuosi sitten, että asioiden tulee tuntua hyvältä ennen kuin varsinaista faktatietoa voidaan hyväksyä tai edes kuunnella. Varsinkaan, jos se ei ole linjassa omien uskomusten kanssa. Kun opetellaan uusia asioita, ilmoilla on monta muuttuvaa tekijää ja epämukavuutta. On oleellista ymmärtää, että mitä turvallisemmaksi saa olonsa, sitä miellyttävämpää muutos on. Pienillä väliaikaisilla käytännöillä voidaan saada huimasti askeleita eteenpäin. 

Esimerkiksi eräällä kiireisellä asiakkaallani oli haastetta viikonloppuisin syödä, koska ei halunnut käyttää kallisarvoista omaa aikaansa ruoan laittoon. Raha ei ollut hidastava tekijä, joten tultiin siihen tulokseen, että hän käy perjantaisin ennen viikonloppuun hyppäämistä ostaamassa kaupan valmistiskiltä eri ruokia, jotta hänen tavoitteensa syödä säännöllisesti päivästä riippumatta onnistuisi. Lisäksi ruoka on valmiina kotona. Toisinsanoen, opettelimme ennakoimaan mahdollisimman helpolla tavalla. Halvempaahan tämä oli verrattuna ulkona syömiseen ja parempi vaihtoehto, kuin herkkujen napostelu nälkään. Meni reilut kuukauden päivät, kunnes omatoimisuus ruoanlaittoon saatiin sytytettyä ja kokkaamisesta tulikin itseasiassa ihan kivaa. Kuukauden aikana hän nimittäin sai kaupan valmistiskiltä uusia resepti-ideoita ja näki mahdollisuutensa kehittyä. Asia saatiin ensin tuntumaan hyvältä keinolla, jota moni voisi ihmetellä. Miksi kukaan PT ohjeistaa näin? Kuitenkin pieni väliaikaisena nähty keino edisti kokonaisuutta- jonka jälkeen toimintaa voitiin taas kehittää. Lisäksi asiakas sai arjessaan tuen valmentajalta. Elämäntapamuutoksissa valmennukset eivät ole vaan listaus asioista mihin kiinnittää huomiota tai muuttaa vaan jokainen asiakas kohdataan yksilönä.

Jos kokonaisuutta tai arjen kuormituksia ei oteta huomioon, saatetaan tehdä kohtalokkaita valintoja. Ahdistava ja epävarma olo omassa kehossa on todella ikävää ja saa tarttumaan pikaratkaisuihin tai radikaaleihin muutoksiin. Haaste pikaratkaisuissa on se, että ne saavat ehkä oireen pois, mutta eivät helpota varsinaista syytä mitenkään, eivätkä opeta aidosti terveellistä, ihmiselle itselleen sopivaa käytösmallia. Ongelma toistuu tulevaisuudessa, koska syy alkaa itää taas pikkuhiljaa oireita takaisin.

Perustan vahvistamiseen menee aikaa ja vasta kun se on kunnossa, on kannattavaa alkaa hifistellä. Ei ole laisinkaan tavatonta, että puolen vuoden valmennuksessa ensimmäiset kaksi kuukautta kiinnitetään huomiota unenlaatuun, riittävään ravitsemukseen, arkiaktiivisuuteen ja kerran viikossa toteutettavaan lihaskuntoharjoitteluun kotona tai salilla. Kuitenkin totuus on se, että kovatehoinen lihaskuntoharjoittelu ei kehitä, jos mitkään arjen tottumukset eivät tue harjoittelua. Joten ajatus kuudesta kovatehoisesta treenistä pirstaleiseen arkeen ei mitä todennäköisemmin ole kannattavaa. Olen huomannut, että tämä toimii asiakkaitteni kanssa äärimmäisen hyvin ja saamani palautteen perusteella käy ilmi heidän aidosti oppineen heille sopivia tapoja ja osaavat soveltaa saamaansa tietoa ja kyseenalaistamaan omia uskomuksiaan sekä suhtautumaan itseensä joustavasti. 

Arjessa pysähtyminen, hidas ja harkittu työ on melko mediaseksitöntä, eikä vala kauheasti upeita unelmia, mutta mahdollistaa tavoitteiden saavuttamisen pysyvästi, sekä terveellisemmän tulevaisuuden. Jos haluat onnistua elämäntapamuutoksessa sinun tulee saada huonovointisuutesi todellinen syy esille, jotta voit keskittyä tekemisessäsi olennaiseen ja saada tarvitsemaasi apua. Kun antaa itselleen luvan pysähtyä, mahdollistaa oppimisen, tapojensa tarkastelun sekä niiden kehittämisen. 

 

Entä jos ei halua treenata salilla?

Entä jos ei halua treenata salilla?

Kooste asiakaspalautteista - Annette

Kooste asiakaspalautteista - Annette