Entä jos ei halua treenata salilla?

Entä jos ei halua treenata salilla?

Minä teen työtäni pääasiassa kuntosalilla. Siellä tapahtuu tällä hetkellä lähes kaikki valmennustyöni. Silti kuulen aina silloin tällöin asiakkailta, että he eivät oikeastaan halua treenata kuntosalilla, ja että kuntosali ei ikinä ole ollut heidän juttu. Onko siellä salilla sitten pakko treenata? Vastaus on hyvin yksinkertainen. Ei. Ei ole pakko treenata salilla. Ja siitä huolimatta, että teen työtäni nimenomaan kuntosalilla, nämäkin asiakkaat usemmiten päätyvät valmennukseeni.

Motiivit omien elämäntapojen muuttamiseen voivat olla monenlaisia. Hyvin pinnalliset ja ulkoisetkin motiivit saattavat matkalla muuttua enemmän sisäsyntyisiksi, ja toimia hyvin muutosta ylläpitävinä tekijöinä. Kun tunne muutoksen tarpeesta ja halu sen toteuttamiseen syntyy, kannattaa kuitenkin olla tarkkana. Väärät toimenpiteet, itsensä pakottaminen ja liian radikaalit ratkaisut tappavat motivaation todella tehokkaasti. Muutoksen aloittaminen alkaa yleensä itselle sopivalla hetkellä, silloin kun aikaa, energiaa ja henkisiä resursseja on riittävästi. Haastavaksi homma muuttuu siinä vaiheessa, kun resurssit hupenevat ja ensimmäiset vastoinkäymiset tulevat vastaan.

Yksi tärkeimmistä tekijöistä muutoksen tai uuden tavan ylläpitämisessä on se, että uuden tavan toteuttamisesta saa välitöntä tyydytystä. Pelkästään joskus tulevaisuudessa odotettavissa olevat saavutukset ja palkinnot eivät yleensä riitä pitämään yllä uutta tapaa. Täytyy siis pitää siitä mitä tekee. Jos olet pitkin hampain pakottanut itsesi tekemään treenejä joista et pidä, et todennäköisesti jaksa niitä toteuttaa niin kauan, että saisit niistä haluamaasi tulosta. Sen lisäksi että olet tuhlannut aikaasi tekemällä asioita joista et pidä, et edes saa niistä toivomaasi tulosta. Melkoisen turha pettymysten kierre. Joten jos olet antanut kuntosaliharjoittelulle mahdollisuuden ja todennut että se ei todellakaan ole sinun juttusi, kokeile jotain muuta liikuntamuotoa.

Mitä valmennuksella sitten voisi olla annettavaa treeniohjelmien ja ruokavalioiden lisäksi? Ja miksi ihmeessä joku lähtisi valmennukseen jos ei halua treeniohjelmia ja ruokavalioita? 

Parhaimmillaan valmennus auttaa selventämään omia tavoitteita ja toiveita, ja ohjaa oikealla tielle niiden toteuttamisessa. Aina ei ole helppoa hahmottaa mitä oikeastaan haluaa, tai miksi. Alkuperäinen tavoite voi olla vaikka painonpudotus. Tiettyyn kilomäärään keskittyminen ei kuitenkaan yleensä jaksa motivoida kovin pitkään. Sen sijaan on tärkeää tietää, miksi painoa oikeasti haluaa pudottaa, ja pohtia mikä kaikki on toisin sitten kun paino on pudonnut. Pitää olla valmistautunut vastoinkäymisiin, ja saada tukea niiden aikana. Pitää olla valmis vastaanottamaan se, mitä on tulossa muutoksen myötä ja valmistauduttava siihen, että jostain on myös ehkä luovuttava. Muutoksen toteuttaminen on siis robottimaisen ulkoa annettujen ohjeiden toteuttamisen sijaan yleensä hyvinkin mielenkiintoinen ja monesti yllätysrikas matka parempaan itsetuntemukseen. Siihen kannattaa siis suhtautua avoimella mielellä ja uteliaisuudella. Sopiva valmentaja auttaa eteenpäin ja tasoittaa tietä.

Olemme omassa valmennustyössämme huomanneet tarpeen juuri tällaiselle muutosta pohjustavalle ja sitä ohjaavalle lähestymistavalle. Tämä on myös suuri intohimomme, vaikka mielellämme teemme tietenkin myös niitä harjoitusohjelmia. Onnistumisen työkaluja jakaaksemme olemme aloittamassa Ann&Ann ReBoot verkkovalmennusta. Se ei sisällä harjoitusohjelmaa kuntosalille eikä valmista ruokavalioita, vaan lähtee liikkeelle sinusta.

 

 

TOP 5 vinkit stressinhallintaan ja univaikeuksien nujertamiseen

TOP 5 vinkit stressinhallintaan ja univaikeuksien nujertamiseen

Kokonaisuus on kaikki kaikessa

Kokonaisuus on kaikki kaikessa