Kunnioitatko voimavarojasi?

Kunnioitatko voimavarojasi?

Törmäämme jatkuvasti konsultaatiossa keskusteluntynkään, jossa muistellaan menneitä. Aikaisempaa elämäntilannetta, jolloin liikunta saattoi tuntua kevyeltä eikä säännöllinen ruokailurytmi tuottanut mitään haasteita. Mitä sitten tapahtui? Olitko kolme vuotta tai kymmenen vuotta samassa elämäntilanteessa missä olet nyt? 

Suorituskeskeisessä elämäntyylissä voi olla hyvin haastavaa olla itselleen sen verran armollinen, että itseltä vaadittaisiin vain niitä asioita jotka ovat mahdollisia tämänhetkisillä voimavaroilla. Ehkä muistelemassasi ajanjaksossa et ollut samassa työssä missä olet nyt, tai ehkä ajanjakso oli aika ennen lapsia tai unelmiesi duunipaikkaa, mihin orientoituminen vie nyt suurimman osan energiastasi.

Oli muutos mikä tahansa, et voi odottaa vanhojen toimintatapojen olevan yhtä toimivia muuttuneessa tilanteessasi. Epäonnistumisen todennäköisyyskin on pienempi, kun asetat käytännön toteutuksesi valitsemasi toimenpiteet linjaan suhteessa voimavaroihisi. Voit silti pitää nykyistä aktiivisempaa liikunnan harrastamista tavoitteenasi esimerkiksi vuoden päästä, mutta älä vaadi kaikkea itseltäsi nyt, vaan tee porras portaalta pieniä muutoksia. Lisää kyvykkyyttäsi siten, että esimerkiksi vuoden päästä stressinsietokykysi, energisyytesi, vastustuskykysi ja palautumisnopeutesi olisi sillä tasolla, ettet uupuisi harjoitustesi jälkeen vaan elimistösi sietäisi arkesi paineen ja tilaa jäisi myös sosiaaliselle elämälle ja niille asioille, jotka ovat sinulle tärkeitä. Silloin tällä hetkellä sopivana käytännön toteutuksena voisikin olla ottaa 10 000 askelta joka päivä ja pitää säännöllinen ateriarytmi aina kuin mahdollista. Kahden viikon päästä voit käyttää hetken aikaa pohtiaksesi minkälainen liikuntamuoto sopisi sinulle nyt. Se riittää. Se on jopa ehkä parasta mitä voit itsellesi tehdä nyt.


Joskus vähemmän on enemmän

Voimavaroja pohtiessa on erittäin tärkeää miettiä resurssien lisäksi sitä, mitkä ovat aidot toiminnan motiivit. Kun keskität fokuksesi ja mietit, mikä on olennaista tällä hetkellä ja karsit kaiken ylimääräisen, vapautuu sinulla enemmän aikaa olennaiseen. Oivaltaessasi mitkä asiat ovat sinulle nyt tärkeimpiä, pääset parempaan lopputulokseen kuin keskittyessäsi kaikkeen pikkukivaan, mitä olisi ihana tehdä jotta tuntisit olosi tehokkaaksi. Tärkeitä asioita ei voi olla kovin montaa, kivoja asioita sen sijaan tuhansia. Jos voimavarat ovat koetuksella, tulee keskittyä siihen mikä nyt on tärkeintä. 

Jos itsestä huolehtiminen tuntuu nyt haastavalta, ei ole kannattavaa etsiä itsestään ongelmia vaan kannattavampaa on yrittää kääntää ajatusmaailmaa positiivissävytteisemmäksi ja miettiä omia vahvuuksiaan. 

Kun uskallat kuunnella omaa mielipidettäsi siitä, mitä nyt todella tarvitset ja mitkä voisivat olla käytännön keinot, joiden avulla pääset turvallisesti tavoitteeseesi, on toiminta simppeliä. On kuitenkin äärimmäisen haitallista, jos et toimi arvojesi mukaisesti. Silloin päädyt vuosi toisen jälkeen miettimään miksi olet taas samassa tilanteessa kuin nyt. Tai jopa huonommassa. Vaikka toiminnan startti olisi simppeliä, se ei kuitenkaan muuta sitä faktaa, että olivat tämän hetkisten tapojesi vaikutukset terveyteesi kuinka haitalliset tahansa, osaat ne. Sinulta ei mene kauheasti aikaa, kun teet itsellesi haitallisen päätöksen, eikä tuttujen, totuttujen tapojen toteuttaminen vaadi tiukkaa aivotyöskentelyä.

Vaatii huomattavasti tietoisuustaitoja, jotta osaat nähdä mikä on haitallisin tämänhetkinen tapasi. Tarvitaan luovuutta, kun mietit mikä olisi pienin teko, jolla saat parannettua tilannettasi, osaat priorisoida ja kunnioittaa voimavarojasi. Rohkeutta tarvitaan jos päätätkin hakea ammattilaisen apua. Jos sinusta taas tuntuu, että löydät itsesi jatkuvasi huonotuulisena siksi, että odotuksesi ovat epärealistiset ja koet olosi väsyneeksi, on vallan suotavaa konsultoida ammattilaista, sillä ei vastaa tarkoitusta, että kävelet jatkuvasti olohuonettasi ympäri ja pähkäilet missä menee pieleen. 

Mitä ikinä päätätkään, sen tulee näkyä käytännössä mahdollisimman pian. Ajatuksen tasolla on erittäin helppoa unelmoida eri asioista, mutta merkityksellistä on, kuinka tavoitteesi kunnioitus näkyvät käytännön teoissa. 

 

Pure porkkanaa, eli miten ja miksi toteuttaa kasvisruokavaliota + Kesälasagnen ohje

Pure porkkanaa, eli miten ja miksi toteuttaa kasvisruokavaliota + Kesälasagnen ohje